מגזין

העובר במצוקה והאם מסרבת לניתוח קיסרי - מה אתם הייתם עושים?

על הדילמה בזכות העובר לחיים במקרה קיצון של דקות אחדות טרם לידתו מול זכותה של אמו לאוטונומיה ועל הצורך בהנחיות לרופא המיילד בעקבות מקרה שאירע ב"הדסה"

"נדרשים שיתוף פעולה, סבלנות ואורך רוח בשביל אפידורל מוצלח, אבל בושה רק מעצימה את חוויית הכאב". צילום אילוסטרציה

כאשר מועלה לדיון נושא זכות האישה על גופה מול זכות העובר לחיים,  הרפלקס האסוציאטיבי עד מהרה מוביל אותנו לנושא הפלות. באחרונה, לאור פסיקה של בית המשפט העליון בארה"ב, עלה נושא זה לכותרות. הוויכוח בין אלה המצדדים בעד זכות הבחירה של האישה - Pro-Choice, לבין אלה שקדושת חייו של העובר למול עיניהם - Pro-Lifer, שריר וקיים בשלבים השונים של ההריון וטעמם עימם. הדילמה המוסרית מעמיקה ככל שמתקדמים בשבועות ההריון, כשהעובר כבר רכש מיומנויות לבביות ומוחיות והינו בשלב החיות.

רק השבוע דחו על הסף שופטי בית המשפט העליון בירושלים עתירה שביקשה להגביל את ההפלות מהשבוע ה-24 להריון שנחשב לשלב החיות. העותרים ביקשו מבית המשפט, כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, "להכיר בכך שהחל מהשבוע 24 עובר הוא מי שנגמרה לידתו ועל כן זכאי לזכויות ולחובות... ובכך לצמצם את אישורי הפסקות ההריון בשלב זה".

על זכות העובר לחיים לאחר שכבר נולד לא קיימת מחלוקת, שכן חוק הכשרות והאפוטרופסות קובע כי אדם כשר לחובות ולזכויות (משפטיות) מגמר לידתו ועד מותו. ברשימה זו נעסוק בזכות העובר לחיים במקרה קיצון של דקות אחדות טרם לידתו מול זכותה של אמו לאוטונומיה.

דילמה כמעט "לא אנושית"

הדין החרות במדינת ישראל קובע מפורשות שרופא אינו רשאי לנתח חולה ללא הסכמתו. הדבר ידוע ומוכר לכל רופא. ואולם, מה יעשה רופא כשבמהלך הלידה קרה סיבוך המסכן את חיי העובר ומחייב חילוצו המיידי בניתוח, אך היולדת מסרבת. במצב חירום זה קיימת התנגשות בין ערך האוטונומיה של היולדת וזכותה על גופה אל מול ערך החיים של העובר, כשהאחרון לכאורה נטול זכויות.

מחד גיסא, נמצא העובר במצב של תשניק, אך הוא בר הצלה בניתוח מיידי. בעוד דקות אחדות ישתנה הסטטוס שלו מעובר ליילוד המחזיק בזכותו העצמאית לחיים ולשלמות גופו, כך שהפעולה הרפואית לחלצו ולהצילו מתחייבת ממש. מאידך גיסא, חילוץ העובר בניתוח מחייב לחדור את גוף היולדת. הרופא מודע לכך כי החוק החרות אוסר עליו לפעול בניגוד לרצון היולדת. פעולה זו עלולה להיחשב לתקיפה פלילית ואזרחית. בפני דילמה כמעט "לא אנושית" זו עומד הצוות הרפואי בחדר הלידה. במידה שגוברת הזכות לחיים, מצווים הרופאים לחלץ אותו מבטן אמו בניתוח, גם בעל כורחה. לעומת זאת, אם יד האוטונומיה נטויה על העליונה, נחרץ דינו של העובר למות.

הרופא אינו מתודרך כיצד לנהוג במקרה חירום שכזה, בו הזמן משחק תפקיד נכבד והשניות הנוקפות ללא חילוץ העובר קריטיות לחייו

כיצד יפעל הצוות הרפואי שבנסיבות המתוארות ידיו כביכול קשורות? הצוות המוגדר כ"רופא האם והעובר" אמון - בניגוד לכל רופא אחר - על שלומם של האם וגם של העובר. הרופא אינו מתודרך כיצד לנהוג במקרה חירום שכזה, בו הזמן משחק תפקיד נכבד והשניות הנוקפות ללא חילוץ העובר קריטיות לחייו. באופן מעשי יהיו רופאים שיקבלו החלטה וינתחו בניגוד לרצון האם, ואחרים ימנעו מלנתח מחשש שיבולע להם והם עלולים להיתבע.

האם פגיעה בזכות היולדת "לטובת" זכות העובר תיחשב למידתית או שמא פגיעה בזכות העובר לחיים תידחה מפני זכות יסוד של האמא לאוטונומיה על גופה?

היולדת ב"הדסה" התנגדה לניתוח, הצוות החליט אחרת

בבית החולים "הדסה" בירושלים התרחש לפני שנים אחדות אירוע דרמטי בחדר לידה. מדובר היה באישה חרדית, אם לחמישה ילדים, שניים מהם נולדו בניתוח קיסרי, שהגיעה לבית החולים בשבוע 40. בחדר הלידה בוצעה בהסכמת היולדת הרדמה אפידורלית. במהלך הלידה הצביע המוניטור על האטות משתנות חמורות בדופק העובר (בראדיקרדיה) שהתמשכו והחמירו, אשר החשידו למחסור חמור באספקת חמצן לעובר. הצוות המיילד שקל את המצב והחליט כי הפתרון הרפואי הנכון הינו ניתוח קיסרי ללא שיהוי, כשקיים סיכוי טוב שהלידה תסתיים בשלום לאם ולעובר. חשוב לציין כי לא נשקפה סכנה ליולדת עצמה אלא רק לעובר.

להפתעת הצוות, האם, שהיתה אותה עת בהכרה מלאה, התנגדה לניתוח. הרופא יידע את היולדת על הסיכונים והתוצאות האפשריות של סירובה. האם נימקה את התנגדותה לניתוח בטענה כי כבר עברה שני ניתוחים קיסריים, ולמיטב ידיעתה, לאחר שלושה ניתוחים קיסריים, הלידות הבאות יוכלו להיעשות רק בניתוחים קיסריים ושניתוח קיסרי נוסף יצמצם את סיכוייה ללדת עוד ילדים.

בנסיבות הקיימות ובידיעה ברורה כי השניות הנוקפות אינן מטיבות עם העובר, הרופא הבכיר הורה לחדר הניתוח להיערך לניתוח חירום. הצורך הרפואי בחילוץ העובר היה כה בהול, כך שהמנתחים לא "התרחצו" כמקובל במטרה למנוע זיהום. היות שכבר היה ליולדת צנתר אפידורלי, הרופאה המרדימה הוסיפה חומר הרדמה וניתן היה להתחיל מיידית בניתוח הקיסרי. למזלם הטוב של כל המעורבים בפרשה, לאם ולתינוק שלום.

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

המנתח טען: "הייתי מוכן ללכת לכלא"

בכנס שנערך בבית החולים הדסה בסמוך לאירוע, בהשתתפות גינקולוגים, מרדימים ומשפטנים, חיפשו הנוכחים תשובה לשאלה האם נהג הצוות הרפואי כראוי, וחשוב לא פחות, כיצד יש לנהוג כאשר מקרה דומה יחזור. בכנס הושמעו דעות שונות. מחד נשמעה הדעה מצד רופא עם זיקה לאתיקה רפואית שאינו מומחה למיילדות, כי המטופל במקרה זה הוא האישה ולא העובר, ועל הרופא לדאוג רק לבריאותה ולנתח במטרה להציל את העובר רק בכפוף להסכמתה, ומאחר שסירבה, אסור היה לרופא לנתח. אכן, מן המפורסמות כי ניתוח האישה ללא הסכמתה מהווה תקיפה, הן בנזיקין (בתביעה לפיצוי) והן בדין הפלילי, והתוקף עלול להישפט למאסר של עד שנתיים.

בין משתתפי הדיון היו שהחזיקו בדעה כי לא רק המנתח חטא אלא גם המרדים, שבעצם ביצוע ההרדמה הפך כבר שותף לעבירה

מנגד, היו מספר מומחים למיילדות שטענו באותו מעמד כי ייעודו של הרופא הוא "הצלת חיים" וטוב עשה הרופא שניתח והציל את העובר, תוך הסתכנות בתביעה על תקיפת האם, מאשר שאם היה פועל בניגוד למצפונו, היה מסתכן חלילה בהריגת העובר ובכתב אישום על הריגה במידה שלא חילץ אותו בניתוח. המנתח עצמו טען כי "הייתי מוכן ללכת לכלא" במחיר הצלת חיי העובר וכי שלילת זכות העובר לחיים איננה חשובה יותר משלילת זכות האישה על גופה.

גינקולוגים אחרים סברו כי אין זכות לרופא לפגוע בחירותה של האישה לבחור מה ייעשה בגופה ואסור לנתחה בניגוד לרצונה. מאידך, היו מיילדים שסברו שאין להם ספק שהיו מנתחים באותה סיטואציה את האישה אשר רצתה בהריון, עשתה סקירות ובדיקות שונות במטרה שתלד תינוק בריא, אלא שהם יראים מהחוק האוסר עליהם לנתח ללא הסכמה. בין משתתפי הדיון היו שהחזיקו בדעה כי לא רק המנתח חטא אלא גם המרדים, שבעצם ביצוע ההרדמה הפך כבר שותף לעבירה.

כמשפטן וכרופא – ואין ספק שתחושתי כרופא הכריעה את עמדתי – הבעתי דעתי באותו דיון שטוב עשה הרופא המיילד, שכבר חווה מצבים של מצוקה עוברית וידע היטב את "המחיר הכבד" של ההשתהות, מחיר שאותו "ישלם" העובר (וייתכן לימים גם האם) במידה שלא יחלצו אותו מיידית בניתוח, ומאידך ידע כי הסיכון לתמותה ולתחלואה של האם מניתוח קיסרי, בנסיבות של אותה אם, הינו מזערי. כל זאת, בנוכחות הפגיעה באוטונומיה של האם, שנראתה לי הולמת באותה סיטואציה, על אף התחושה האינסטינקטיבית שלא "לחתוך" את האישה בניגוד לרצונה המפורש והקושי המובנה האדיר שבפעולה זו.

קיימות שאלות באשר למצבו המשפטי של העובר. האם ניתן לראות בו אדם גם טרם גמר לידתו ובכך להחיל עליו את החוקים והזכויות השונים, או שמא כל עוד הוא עובר הרי שאינו בחזקת "אדם" ולכן אינו נהנה מזכויות של אדם, על אף שקיימות לו זכויות אחרות כגון הזכות לחיים.

באותו מרכז רפואי ולאחר דיון נוסף בנושא, הוציא לפני כשנתיים מנכ"ל בית החולים, על דעת הרופאים המיילדים והיועצים המשפטיים, מזכר פנימי המאפשר לכל רופא מיילד הנקלע לסיטואציה המתוארת, לפעול על פי צו מצפונו ושיקול דעתו כשהנהלת בית החולים תעמוד מאחורי החלטתו. כך שגם אם יחליטו לנתח ללא הסכמת היולדת, ההגנה במקרה של התנגשות אינטרסים תהיה כזו שהאינטרס של שמירה על החיים והבריאות של העובר יגבר על האוטונומיה של היולדת, ובכך יש משום הגנה או הצדק גם לתקיפה. לעומת זאת, בחדרי לידה אחרים בארץ – כך נמסר לי על ידי רופאים בכירים – יולדת שמסרבת לניתוח קיסרי בשל מצוקת עובר לא תנותח, היות שחוק זכויות החולה לנגד עיניהם לעניין ההסכמה לניתוח.

הצורך בהנחיות לרופא המיילד

מקרים כגון אלה שתוארו אינם עניין יומיומי, אך בהחלט לפי עדות רופאים מיילדים מתרחשים מעת לעת בחדרי הלידה, לעתים מסיבה של "התייעצות עם הרב". נאה היה לדעתי לו הרופאים המיילדים היו מציפים את הנושא בתוך המחלקות ובכינוסים של החברה לרפואת האם והעובר, תוך שיתוף הנהלות המוסדות הרפואיים בהתלבטות, פעולות שעשויות להביא להוצאת דפי עמדה או הנחיות לרופא המיילד כיצד עליו לנהוג אם ייתקל באירוע דומה. מעבר לכך, התחושה היא שיש לפעול לתיקון חוק זכויות החולה, היות ועסקינן בשני מטופלים, יולדת ועובר, כשהאחרון בעוד דקות ספורות יהפוך לאדם. החוק חייב יהיה להתייחס גם לעובר ולקבוע במדויק מה הן זכויותיו במצבים דומים.

לכשעצמי אני סבור שיש מקום להתמקד גם בשלום העובר ובזכותו לשמור על חייו, ולא להתרכז רק ביולדת ובשמירה על האוטונומיה שלה, הבאה על חשבון פגיעה באוטונומיה של העובר. תקצר היריעה מלברר כאן את הדילמות המשפטיות המתעוררות בבחינת מעמד העובר על פי הדין ומהן זכויותיה של האם.

דומה כי בית המשפט, במידה שתבוא לפניו תביעה מסוג זה, בבואו לשקול את קשרי הגומלין בין היולדת לבין העובר ואת השמירה על האוטונומיה של היולדת מחד אל מול הרצון להציל את העובר מאידך, יסמוך, בעיקר, על חוות דעת רפואית של מומחים בתחום המיילדות שאותם ימנה, אשר חלק מהם – להערכתי, לא מבוטל – סביר שיתמוך בפעולת הצוות הרפואי אשר בחר לבצע ניתוח קיסרי, אף בניגוד לבקשת האם. כך יוכל בית המשפט לקבוע שגם אם קיימת בנסיבות פגיעה בזכות האם לבעלות על גופה, נוכח הצלה ממשית של העובר מול סיכון "רחוק" של האם, כפות המאזניים יטו לטובת העובר, שכן מדובר בפגיעה מידתית בזכויותיה של היולדת. ההתנגשות בין זכויות האדם השונות תביא לוויתור מסוים של זכות אחת על מנת לאפשר "מרחב מחיה", או ליתר דיוק חיים, לבעלי הזכויות השונות.

הכותב הוא עורך דין, מומחה בנוירוכירורגיה, שותף במשרד א. רובינשטיין–ש. יקירביץ, משרד עו"ד 

נושאים קשורים:  ד"ר אבי רובינשטיין,  מצוקה עוברית,  לידה,  ניתוח קיסרי,  אם ועובר,  תביעה משפטית,  חוות דעת רפואית,  מיילדות וגיניקולוגיה,  מגזין,  חדשות
תגובות

לפני הרבה שנים אישה בדואית בשנות השלושים שלה, וולדנית, התקבלה בבית חולים סורוקה בשעות הלילה עם צירי לידה בשליש השלישי. בבדיקה נמצא העובר עם פעימות לב תקינות, שוכב רוחבי, פתיחה שישה סמ., מים יורדים. הרופאים החליטו לבצע ניתוח קיסרי. האישה לא הסכימה לניתוח כי פחדה למות. הרופאים ניסו מספר פעמים לשכנע את היולדת בערבית שהניתוח לטובתה ולטובת העובר, ושאין ברירה אחרת. הניסיונות לא הצליחו. הוזעק שופט תורן לחדר לידה. השופט שמע את הנמוקים מפי הרופא האחראי, דרש חתימה של רופא בכיר נוסף ואישר את הניתוח נגד רצון היולדת. לאחר הניתוח אם ויילוד במצב תקין.
פרופ' י.ראובן ליברמן.

סיפר זה סיפור, שום דבר על כלום, כול 1 חי את החיים שלו אך שהוא יכול

20.08.2022, 09:51

לו התוצאה של התקיפה שלכם הייתה אחרת? כמו למשל דימום מסיבי ומוות של האישה? ואם העובר גם היה מת? אז צו של השופט היה צו הוצאה להורג.
Women undergoing emergency cesarean delivery had the highest in-hospital maternal mortality rate (9.7 per 100 000 deliveries) and maternal morbidity rates, particularly for cardiac arrest (2.6 per 1000 [2.6]), uterine rupture (2.3), hemorrhage requiring hysterectomy (0.8), hemorrhage requiring transfusion (0.6) and obstetric shock (0.4).

אנונימי/ת
19.08.2022, 09:32

איך מבצעים ניתוח בניגוד לרצון של מישהו? צריך לתפוס אותו חזק ולהרדים בניגוד לרצונו?

19.08.2022, 09:40

תודה רבה, אבי, על הדיון המאלף. היבט נוסף שיכול להועיל הוא הכשרה בניהול עימותים. העימות שהצגת יוצא דופן (תרתי משמע) בחריפותו ובדחיפותו. אבל עימותים נפוצים בתחום מערכת הבריאות - אם כי לרוב פחות דרמטיים. ישנם כלים לניהול עימות המבוססים על מיומנויות תקשורת, והנלמדים בתחומים של פישור, עבודה סוציאלית, מנהל עסקים (אבל למיטב ידיעתי טרם נלמדים ברפואה). הקשבה לאדם היא לעיתים קרובות דרך יעילה להביא אותו להקשיב לך - תוך חיסכון בזמן ובמשאבים.
ראה למשל מאמר ב-JAMA לפני כמה שנים:
Dealing With Conflict in Caring for the Seriously Ill.
למידה בתרגול (כמו במרכז לסימולציה רפואית בשיבא) יכולה אולי להכין למצבי חירום וגם למצבים יותר נפוצים.

02.09.2022, 07:26

גישה מוטיבציונית נלמדת ברפואת משפחה וישנם מדריכים רבים בארץ שמלמדים אותה. היא מאפשרת יצירת שיח פורה עם המטופל , מבוססת על אמפטיה הקשבה ושיתוף פעולה. ישנם מחקרים רבים שמוכיחים שהשיחה יעילה במצבים שונים. באיגוד רופאי המשפחה וספציפית באיגוד לרפואת אורחות חיים ניתן למצוא מדריכים לנושא. כמובן שהגיע הזמן שהכלי הנפלא הזה יופץ גם לעמיתינו במקצועות אחרים.

אנונימי/ת
19.08.2022, 10:54

פרופ'ליברמן, מקרה מרתק ומרגש. תודה

אנונימי/ת
19.08.2022, 10:58

הדילמה שמציג רובינשטיין באה ליד ביטוי בעיקר בקרב אוכלוסיה חרדית וערבית דתית. היה כדאי שהמנהיגים הדתיים ישתתפו בדיון החשוב וישפיעו לטובת המטופלים והרופאים שנאלצים להתמודד עם מצבים כאלה

19.08.2022, 11:04

וועדת אתיקה היתה כנראה מאפשרת ניתוח כנגד רצון האשה כיון שבסופו של דבר סביר שלאחר הצלת התינוק כי תגיד שהיא מרוצה שהוא נשאר בחיים.

אנונימי/ת
19.08.2022, 11:18

בספר פועה חלק הריון ולידה (מטעם מכון פועה) עמ' 220 יש פירוט של הדעות ההלכתית בנושא. מסקנת מכון פועה שיש במקרה זה לנתח על מנת להציל את התינוק. צריך לנסות לשכנע את האשה ואם לא עזר מותר לנתח כנגד רצונה. רק במקרה שהניתוח בכפייה יגרום לאשה לאבד את שפיותה שהיא תהיה גם בסכנה גדולה אז עדיף להשאר פסיבי.

אנונימי/ת
19.08.2022, 12:11

תודה אבי על העלאת הנושא.
למיטב זכרוני לפני שנים היה אירוע בו זוג המוגבלים שכלית הגיע לחדר לידה ברמב"ם ובשל מצוקה עוברית ביקשו לבצע ניתוח קיסרי. האם סירבה בכל תוקף. עו"ד שהיה אפוטרופוס של האם סרב לחתום במקומה על ביצוע הניתוח. במהלך הדיון העובר נפטר. לנוכח המקרה, הצוות ביקש חוו"ד וצו מבית המשפט המחוזי, שאם האירוע יחזור על עצמו שנה לאחר מכן , בחתימת 3 רופאים יוכלו לבצע את ניתוח החרום. הצו ניתן ושנה לאחר מכן , האירוע חזר על עצמו אבל הפעם היה צו שאפשר להציל את העובר.
בברכה

אני חולק על מסקנת המחבר המובאת בפיסקה האחרונה. בית משפט אולי ימנה מומחה לקביעת רמת הסיכון לאם ולעובר, אך בשום אופן לא לצורך ההכרעה האם לנתח בניגוד לרצון האם. זה איננו שיקול רפואי כלל וכלל, אלא שיקול משפטי הנתון להכרעת בית המשפט בלבד. אין כאן כלל התנגשות בין זכויות האם והעובר, מאחר ולאם זכות מליאה לאוטונומיה, בעוד שלעובר אין כלל זכויות שכן טרם נולד. לכן הדילמה המוצגת כאן למעשה איננה קיימת בפועל, וההכרעה המשפטית היא בין בעלת זכות לבין חסר זכויות לחלוטין. תחושות הרופאים או המלצותיהם אינם רלוונטיות להכרעה המשפטית.

אנונימי/ת
19.08.2022, 15:55

מקובל מה שאמרת אבל:
מיילד יפעול על פי רצון האם ולא ינתח וימות עובר. תהיה תביעה ענקית. האם בית משפט יפסוק לטובת הרופא שפעל על פי רצון האם? או שמא האם פתאום תגיד לא הבנתי ותהיה פסק דין ענקי נגד הרופא
מצד שני - הרופא ינתח ולילד ולאם שלום - האם אולי תתבע אבל כולם בחיים ובריאים. למעט פגיעה באוטונומיה איך יפסוק בית משפט?

20.08.2022, 14:09

האישה צריכה לחתום סירוב ניתוח "למרות ואחרי ההסברים" בנוכחות צוות רופאים כולל פסיכיאטר המאשר שהיא שפויה וברת חתימה. אז אף שופט לא יאשים רופא שלא תקף את האישה. מקווה כולם מסכימים שמדובר בתקיפה שיכולה להסתיים בסיבוכים קטלניים כולל מוות.

19.08.2022, 13:55

אני מברך את עו״ד רובינשטיין על המאמר המצוין . אכן דילמה מוכרת לכל מיילד , רק נייר עמדה של האיגוד הגניקולוגי יכול לתת ״ מפת דרכים״ למיילד , החשוף בצריח . ראוי להוסיף שלידת תינוק בתשניק , שיכול להוביל לשיתוק מוחין , היא טרגדיה .
בינתיים , מן הראוי ש סוגייה זו תועלה בשיח בין הרופא שעוקב אחרי האשה במהלך ההריון , לבין המטופלת ובן זוגה .

שוב דבר זכותה על גופה להיות שלם

19.08.2022, 15:51

כשבאים לדון בזכויות האדם על גופו, האם יש הבדל בין מקרה זה המתואר לבין מקרה שבו אדם מובל למיון כאשר הוא פצוע קשה ונשקפת סכנה לחייו אבל הוא בהכרה וצלול ומבקש לא להצילו?
מה היית עושה במקרה כזה? טיפול נגד רצונו?

20.08.2022, 12:42

תקדימים כאלה יהפכו ניתוחים בכפייה לשגרה של חדרי לידה. כול ברדיקרדיה עוברית תהיה סיבה מספקת לנתח את האישה בניגוד לרצונה.

20.08.2022, 15:04

על הרופא המיילד לקבל אישור טלפוני לבצע הניתוח בניגוד לדעת היולדת - ממנהל המחלקה וממנהל בית החולים. אישור כשה מכסה מבחינה משפטית.

הדין החרוט ולא הדין החרות

אנונימי/ת
21.08.2022, 08:41

לטלי בראון - וודאי שיש הבדל בין המצב שאת מתארת למקרה המתואר במאמר. חוק זכויות החולה בסעיף 15 מתייחס למצב בו אדם פצוע קשה ולא נותן הסכמה. לעומת זאת כאן הטיפול הוא לא למען האישה אלא למען העובר, ואין לכך התייחסות מפורשת בחוק

רוב תודות לרופאים "המגיבים" אנסה להעיר כדלקמן: לא תמיד ובפרט במקרה המתואר , יש את הזמן לעתור לבית המשפט ולהביא שופט תורן. כנ"ל אין את הזמן במקרה המדובר לכנס וועדת אתיקה ( גם טלפונית) שאכן בסמכותה "להתיר" לנתח נגד רצון האשה (מוזר לכשעצמו). ידוע לי משיחות עם גניקולוגים על תינוקות שנולדו ללא רוח חיים בנסיבות דומות שלא נותחו . מאידך היו מקרים שהמוניטור שידר מצוקה שהתברר שלא הייתה לאחר חילוץ התינוק . סיבוכים , גם קשים קורים לאחר ניתוח. מובן גם לכל רופא שלעיתים , (רחוקות מאד יש לומר) אתה נכנס לניתוח "פשוט" ואינך יודע איך תצא ממנו..כך שהמנתח ישקול את הסיכון הניתוחי של האמא , יתעד, ובמקרה הגרוע אם טעה ,סביר ככלל שלא ימצא רשלן . הספקנים יעירו- ולעיתים בצדק- תלוי מי יהיה השופט/ת. בנושא הרבנים. הרב אלישיב זצ"ל גדול הפוסקים בדור קבע בנסיבות שלא מקשיבים ליולדת היות ו"הקיסרי" בא לה בהפתעה היות ואמרו לה שההריון תקין והיא מאמינה שהמצוקה תחלוף. לצערי הרבנים היועצים הרפואיים אינם יוצאים בקול צלול לאמור, כשרופא מסביר שדרושה פעולה חודרנית דחופה להצלת חיים לדוג' צנתור לב או מח או קיסרי וכד' יש לציית לרופא . בעבר הלא רחוק הקדשתי בדוקטורס אונלי רשימה בנושא זה "הרופאים בחדר לידה המתינו לעצת הרב והתינוק סבל מנזק מוחי". חברי הרופא המשפטן הנכבד יוצא מהנחה שברורה לו ש"לעובר אין זכויות לחלוטין " . בכל הכבוד, הוא מתיחס כפשוטו ללשון החוק הכשרות ואפוטרופסות החרות ( אפשר גם החרוט) המדבר על "אדם" שכשר לזכויות..ואולם , משפטנים מלומדים מתחבטים בשאלה ״אדם מאימתי״ – ממתי אדם נחשב אדם לעניין החוק, וסבורים כי הדרך הראויה היא לא לקבוע הנחייה כללית, אלא לנתח כל זכות אדם בנפרד, תוך בחינה אם התכלית העומדת ביסודה משתרעת גם לעניינו של העובר ( כך הנשיא א. ברק).ישנן פסיקות ( קצרה היריעה מלפרטן כאן) אשר הכירו בזכויות משפטיות מסוימות של העובר אף טרם לידתו,

ראשית הנושא נצרך באופן חד ביותר. בתור רופא יועץ לרבנים רבים ולאנשים פרטיים כולל אלה שאינם דתיים בנושא ההפלות ועוד דילמות הלכתיות דוגמת ביצוע בירורים גנטיים או פעולות פולשניות כולל ניתוחים כמובן אני מציע דרך פרקטית שעובדת ברב המקרים בהתמודדות עם הפציינטים מקרב ציבורים הדתיים ומסורתיים וכן עם רב הציבור אינו שומר תורה ומצוות ואינם יהודים. בשאלונים בחדרי מיון להוסיף שאלה הבאה '' מי האיש שיסייע לכם להכריע את דעתכם במקרה של דילמה רפואית אטית, רב, שייח וכל איש דת אחר או בורר ללא קשר לדת. מנסיוני פניה לדמות כזאת תמנע רב הבעיות מסוג הנ'' ל

אנונימי/ת
26.08.2022, 13:58

אם מותר לנתח כל אחד בניגוד לרצונו בשל 'תירוצים' נכונים או לא נכונים, מה הטעם בויכוח עקר בזמן אמת? אז הבה נחליט שלא לידע את החולה בכלל, להרדימו בכח מבלי לשאול ולידע אח"כ. כי זה אותו דבר. "הסכימי או שנכריח אותך." - רק פסיכולוגית בחוסר הסכמה יופרשו חומרים שונים מהמח בזמן מצוקה שלבטח לא תורמים לשום דבר כדי שהליך יהיה מוצלח. אני כמובן נגד שתי האופציות הנ"ל, אבל עדיפה האופציה השנייה מאשר הראשונה כי זה סוג של צביעות והפגנת כח ותו לא, אלא אם מישהו יסביר אחרת. מה הטעם בכלל בהסכמה אם זו כפייה בכל מקרה? למה זה טוב בכלל.

אנונימי/ת
26.08.2022, 14:00

מומחה יכול לטעות ובזמן חירום מה אם אין לו את כל הרקורד של החולה? מה אם ניתוח מסוג מסויים אסור בהקשר של חולה? מה אם זה בית חולים שאין לו תיק החולה? ואם כן אז יש זמן לעבור על כל התיק ומשמעותיו?