דעות

מדוע אין רופאים מיולוגים המומחים לשריר?

מיולוגיה, לפי המילון הרפואי, הינה התורה העוסקת בחקר השריר והרקמות התומכות בו; אם כך, מדוע אין רופאים מיולוגים מומחים?

מיולוגיה, לפי המילון הרפואי, הינה התורה העוסקת בחקר השריר והרקמות התומכות בו. בניגוד לקרדיולוגיה, שהיא התורה העוסקת בחקר שריר הלב, שיש רופאים העוסקים בה (קרדיולוגים), ככל הידוע לי אין רופאים מיולוגים.

זה מפתיע למדי, אם חושבים על כך שאחת הרקמות המורכבות ורבות התפקידים בגופנו היא רקמת השריר המשורטט. מעבר לכך, זהו איבר חיוני ועל כך אפשר ללמוד ממה שקורה כאשר ישנה פגיעה בתפקודו. שרירים חשובים לייצוב השלד, לתנועה, לנשימה, לראייה לשמיעה, לאכילה. לשרירים יש גם תפקיד מטאבולי רגולאטורי ועל כך אפשר ללמוד מההשפעה המשמעותית שיש להפעלתם על רמות של סוכר וליפידים בדם. כל רופא יודע את חשיבותה של הפעילות הגופנית, אך בודדים יודעים כיצד להתאים אותה לחולה הספציפי. לשרירים יש גם השפעה על התפקודים הגבוהים של המוח ועל כך אפשר ללמוד מהאפקט שיש לפעילות גופנית על המצב הנפשי.

ועם כל זאת אין אף תחום ברפואה שעוסק באיבר החיוני הזה באופן ספציפי. הטיפול בבעיות שרירים מחולק בין תחומים שונים, כאשר לאף אחד מהם אין ראייה עמוקה ורחבה.

"הטיפול בבעיות שרירים מחולק בין תחומים שונים, כאשר לאף אחד מהם אין ראייה עמוקה ורחבה"

בעיות אנטומיות בייצוב השלד מטופלות על ידי אורתופדים, מחלות דלקתיות מסויימות מטופלות על ידי ראומטולוגים, מחלות הקשורות בדרך זו או אחרת לפעילות עצבית מטופלות על ידי נוירולוגים, כאבים בשרירים או התעייפות שרירים שסיבתם אינה ברורה מטופלים על ידי מגוון רחב של רופאים, כולל פסיכיאטרים, ובעיות הקשורות בנשימה מטופלות על ידי פולמונולוגים. הרופאים היחידים שמגלים עניין בתיפקוד ובפעילות המטאבולית של השרירים הם רופאי ספורט.

הבדיקות להערכת התיפקוד של האיבר המורכב הזה מוגבלות ביותר, כאשר לכל תחום ישנן הבדיקות שלו, תוך התייחסות והבנה מועטה לבדיקות בתחומים אחרים.

תארו לעצמכם איך היה נראה הטיפול בחולים קרדיאליים לו בעיות אנאטומיות היו מטופלות על ידי אורתופדים, מחלות דלקתיות על ידי ראומטולוגים, בעיות נשימה על ידי פולמונולוגים וכאבים ממקור קרדיאלי על ידי פסיכיאטרים? והיחידים שהיה להם עניין בהבנת פעילות הלב ומציאת דרכים לשפר אותה היו רופאי ספורט?

הפעילות התקינה של השריר תלוייה בגורמים רבים. החל מהעברת הגירוי העצבי וכלה בניצול יעיל של האנרגיה על ידי המיטוכונדריה, כאשר בדרך ישנם מספר רב של תהליכים מורכבים של העברת סיגנאלים מחוץ ובתוך התא, פתיחה וסגירה של תעלות יונים בתיזמון מדוייק, שחרור של סידן מתוך מאגרים תאיים, יצירת קשרים מתוזמנים היטב בין החלבונים המכאנוכימיים-אקטין ומיוזין ועוד.

שיבוש באחד או יותר מהתהליכים האלו יכול להביא לפגיעה בכוח, בסיבולת או בתפקידים הרגולאטורים של השריר באופן אקוטי או כרוני. האתיולוגיה לפגיעה כזו יכולה להיות רחבה - פגם גנטי, נוגדן עצמי, חשיפה לחומרים טוקסיים, חסר תזונתי, תופעות לואי של תרופות ועוד.

"לא בכדי רבות מהמחלות הלא ברורות ברפואה קשורות בדרך זו או אחרת לשרירים"

לא בכדי רבות מהמחלות הלא ברורות ברפואה קשורות בדרך זו או אחרת לשרירים ומתבטאות בכאבים או התעייפות של השרירים. לא בכדי תופעות לואי של תרופות שמתבטאות בפגיעה בפעילות השריר אינן זוכות להתייחסות דומה לזו שזוכות תופעות לואי שמתבטאות בפגיעה בספירות הדם או בכליות.

אז מדוע תחום זה לא קיים ברפואה? ככל הנראה מדובר בטעות היסטורית. בכל מקרה, תהא הסיבה אשר תהא, נראה לי שהגיע הזמן לתקן את הטעות הזאת.

נושאים קשורים:  דעות,  מיולוגיה,  רפואת שריר
תגובות
מנחם חנני
19.12.2013, 15:20

אני מסכים, ולהשלמת התמונה, מה לגבי התמחות בשרירים חלקים? שרירים חלקים הם מרכיבים מרכזיים במערכות חיוניות: עכול, שתן ומין, נשימה, כלי דם, ועוד. שרירים חלקים יותר מגוונים ומורכבים מאשר שרירים חלקים, הן במבנה ובפרמקולוגיה, והן בשינויים שהם עוברים במחלות שונות.

עמוס ריטר
19.12.2013, 21:13

לא נראה לי שיצירת עוד מקצוע רפואי תועיל לסובלים ממחלות שריר. גם כך הרפואה מחולקת כבר להמון ממקצועות ותת מקצועות, כבר לא מספיק ללכת לאורטופד, צריך מומחה ברך או כתף, וכנ"ל במקצועות רבים אחרים כמו קרדיולוגיה, נוירולוגיה, אונקולוגיה ועוד. לא ירחק היום שיהיה אורטופד מומחה לברך ימין או רופא א.א.ג. לאוזן שמאל. המטופלים נודדים בין המומחים השונים, טועים בסבך ולא יודעים לאן לפנות. מה לעשות אם כואב גם באוזן וגם בכתף? וכמובן שבהרבה מקרים יש גם מועקה נפשית, שקשורה בקשרי גומלין עם המצוקה הגופנית, אך רופאים רבים חוששים להתייחס אליה עד ששללו את כל המחלות הנדירות ביותר שבספרי הרפואה.
עמוס ריטר
רופא משפחה

ד"ר מיכל הרן
20.12.2013, 15:26

שלום עמוס,

לדעתי אתה מערבב כמה דברים שאינם קשורים.
ראשית, אני מסכימה איתך לחלוטין שישנה התמקצעות שהופכת את החולה לפאזל, כאשר פעמים רבות אין קומוניקאציה מספקת בין המטפלים השונים.
מה שאני מדברת עליו הוא לקונה שנוצרה שמביאה לכך שאין אף תחום ברפואה שעוסק וחוקר בעיות שרירים בצורה מסודרת עם הבנה והסתכלות רחבה.
לגבי מועקה נפשית, אני חושבת שכל אדם וודאי רופא צריך להתייחס אליה ללא קשר לשאלה אם יש או אין בעייה גופנית ממנה הוא סובל. את דעתי לגבי "איבחון" בעיות נפשיות על סמך "שלילת" מחלה גופנית ביטאתי כבר בצורה ברורה .

דר' עוזי רביב
20.12.2013, 23:55

אני מכיר שני רופאים העוסקים בבעיות שרירים: פרופ' שדה, שהיה מנהל מח' נוירולוגית ב"וולפסון" וכיום עוסק בבעיות שרירים במרפאה בוולפסון, יחד עם ד"ר דבי. אני מסכים עם ד"ר הרן שיש ליצור התמחות בנושא מחלות ובעיות השרירים ולהקים מרפאות מתאימות עם מומחים.

דר' עוזי רביב
21.12.2013, 00:05

הבעיה היא לא יצירת עוד מקצוע רפואי - אין מנוס מזה בגלל הצטברות גדולה של הידע הרפואי בכל התחומים, דבר אשר יצר את ההתמחות בתת-המקצועות השונים. אגב, בתשובה לד"ר ריטר בנושא האורטופדיה יש היום התמחות בעמוד השידרה, בבעיות ופרקי הירכיים, בבעיות ברכיים וקרסוליים - אין מנוס מהתמחות בנושאים אלה. לנושא צד ימין ושמאל - טרם הגיע למצב זה...
הבעיה העיקרית היא "שומרי הסף" = הרופאים הראשונים - רופאי המשפחה, רופאי הילדים וכו' - הם אשר צריכים לראות את התמונה הכללית ואותם יש להכשיר לכך. לצורך זה יש לדאוג לזמן מספיק לרופא, דבר הדורש משאבים כלכליים [כן, כסף!] כדי שהרופא יוכל לבצע את עבודתו על הצד היותר טוב.

ד"ר ניר צבר
29.12.2013, 18:41

מה שחסר לרוב הגדול של המטופלים הוא יעוץ רפואי עם ראייה כוללנית. לרופאי משפחה אין זמן לכך. הרפואה הפנימית נכבשה ע"י סדר-היום של מומחי כלי-דם ולב (ושוק התרופות והמכשור המתלווה לו). גריאטרים יש במשורה והם מיעצים כמעט רק לבני 65+.

הבעיות ההפיכות השכיחות ביותר של השרירים הן פגיעות-תרופתיות (מפחיתי כולסטרול, אמיודרון ודומיו, גלוקומין וכד') ולא ניתן להילחם בהן ללא הסתכלות כוללנית.
לגבי שרירים ספציפיים יש התמחות חשובה נוספת - שבשל סיבות היסטוריות אינה רפואית אלא "פארא רפואית": היא נקראת פיזיותרפיה.

עתליה
13.01.2014, 19:06

נפלא ומופלא ושסן"ס "מישהום יחוש בהעדר קלינאים שהם ברקע רופאים שיקומיים
כל כאב כמעט מאובחן,לצערי גם ע"י אורתופדים מדופלמים," דלקת" והיכן לדעתם היא מתבטאת??בשריר!!
כן,אך מהי הסיבה??מי ומה הגורם לתהליך זה שהרי לא מדובר(וזה כל דרדק מבין) בדלקת חידקית ואף לא ויראלית.!!
אז יש מסובב מכאני הלוחץ את כלי-הדם,העצבים וכל רקמת חיבור באזור ובמוקרן ממנו!!
מהו? מיהו?וכיצד לאבחן,שלא ע"י בדיקות דם למשל!!ולא ע"י צילומים מתוחכמים.
רבותי המכובדים:היינו בודקים החולה,שמים ידינו עליו ואז גם למדנו איבחונים קליניים!!
כיום,אני בתור רופאת שיקום וכאב Ph.Dנדהמת כל יוםוכל שעה מהתרופות הרבות,ההזרקות שברובן מיותרות-ולו רק בגלל העדר ה"מ.ג.ע" גוףנפש. השרירים המכווצים גם כן תגובתיים למצבים רגשיים .וזה לא חדש!!! תוספת קטנה לרפרטאר שלי ואשמח להתחלק עמכם...(בסדנאות למשל) הפסיכוסומטיקה של הרפואה,קרי:פסיכולוגיה רפואית(תואר שני בלבד) לבריאות!!!